Nuffnang Ads

Tuesday, July 19, 2011

Amaran Untuk Pengguna Facebook Malaysia Anda Mungkin Di Hack Indonesia



Assalamualaikum..
Aku just nak berkongsi harap korang dapat baca sampai habis kepada siapa yang tak tahu lagi pasal nie.
Sebuah aplikasi berbahaya telah menyerang pengguna Facebook khususnya di Indonesia,dan ia akan tiba di Malaysia. Hanya dalam tiga hari, Aplikasi penipu itu mengaku boleh melihat siapa saja yang telah melihat profil user. Menurut analisis dari Vaksincom, ada sekitar 750 ribu pengguna Facebook yang sudah terkena aplikasi penipu ini. Aplikasi yang diterbitkan oleh kelompok yang bernama “Jempolers Indonesia” tersebut benar-benar meyakinkan mangsanya dengan mengirimkan tulisan di profil mangsa mengenai siapa saja yang seolah-olah sudah melihat profil Facebook mangsa. 
Secara OPTIMA, ketika aplikasi ini sudah diterima pengguna, maka ia akan mengirimkan pesan Facebook Chat ke seluruh rakan, pengguna tersebut. Namun, menurut Vaksincom, sebenarnya aplikasi tersebut tidak ada ,dan data posting yang dilampirkan adalah data palsu ,yang mengambil data profile pengguna dan menunjukan angka jumlah ‘views’ secara dasyat & Banyak.
Langkah-langkah untuk menghindari RISIKO dari APLIKASI FACEBOOK TERSEBUT:
Jika anda mendapat notifikasi tentang aplikasi yang meminta anda untuk CLICK urlhttp://aps.facebook.com/xyz/ dan sejenisnya, yang memberi maklumat layanan untuk mengetahui siapa saja yang melihat profil anda, pastikan jangan klik link aplikasi tersebut.
Jangan click pada ‘like’ button pada page atau ‘join’ group yang menawarkan layanan ini. Cyber pasti korang akan dibanjiri dengan banyak notifikasi ataupun message yang menawarkan suatu link. Jika sudah terlanjur melakukan klik ‘like’ atau ‘join’, jangan klik link yang ditawarkan. Kebanyakan dari page atau group tersebut akan meminta anda untuk mengklik beberapa link terlebih dahulu sebagai syarat agar anda dapat mengetahui siapa yang melihat profil anda. Link-link tersebut biasanya adalah link referral dan sama seperti aplikasi spam/skunk.
Jika news feed di halaman home Facebook anda menunjukkan ada teman yang menggunakan aplikasi semacam ini, (hide) atau di hapus (remove) dan jangan klik link yang tertera.
Ketahuilah bahawa Facebook Developers sedang mengembangkan aplikasi dengan fungsi demikian. Jadi, di harap bersabar kerana aplikasi dari pihak ketiga yang tidak diverifikasi Facebook boleh mengundang risiko besar yang tidak terduga.
Sentiasa berhati-hati dengan link yang anda terima especially dari kawan-kawan anda sendiri sebab sebenarmya bukan dorang yang hantar link tersebut..Jangan sewenang-wenang klik link yang anda terima..
Sumber : Cerita Mamat

Thanks for reading. Kalaw suka boleh LIKE dan komen dibawah^^

3 comments:

dauzSYNOPSIS said...

thnks 4 ur info..

DaYaH JeLitA said...

welcome^^

Nyamuk Terbang said...

we are anonymous
huahuahua
thanx 4 info