Nuffnang Ads

Tuesday, August 2, 2011

Perkara-Perkara Yang Menumpulkan Otak

Assalamualaikum dan Salam dari perantauan.. :P

gambar hiasan : otak-otak umm nom nom nom!
Aku nak share beberapa perkara yang menyebabkan otak tumpul yang mungkin kita tak sedar selama ni atawpon maybe sedar tapi wat derkk jeww...

1) BOTOL MINUMAN

Ramai antara kita yang suka beli air mineral dalam botol kan? yang dijual kat kedai 1 Malaysia RM0.39 manakala kat Golden Screen Cinema RM2.00.. Ramai yang suka guna semula botol tu dan wariskan botol minuman kesayangan tu hingga ke cucu cicit depa.. Kalaw student mesti ada dalam beg bawak pi kuliah kalaw orang dewasa mesti ada dalam kereta nak minum kala terperangkap dalam jem..




Sebenarnya bahan botoi plastik tu(polyethylene terephthalate or PET) mengandungni karsinogen or DEHA. Kalaw nak guna semula jugak takat 2 kali ja and jangan dedah kepada sang suria.. Sebaiknya, beli 1 pastu minum sampai habis sekali teguk and buang dalam tong kitar semula warna oren yer? Taw dak kalaw kita ulang cuci botol tu lapisan plastik mengandungi karsinogen akan terhakis tu akan masuk dalam air tu.. So kalaw nak guna bekas air baik korang beli bekas air yang banyak dijual yang warna-warni tuh sebab yang tu selamat.


2) MI SEGERA
nyam nyamm
Mee Segera atau nama manja nya megi memang feveret bebudak hostel termasuk aku..ngeh3.. Menurut doktor dalam mi segera ada lilin dan tubuh kita amik masa 2 hari nak bersihkan lilin tersebut.. Kalaw tetiap hari makan megi boleh jadi kanser taw?? Kalaw nak makan jugak sekali sekala dah la pat lima kali dapat bala..hukss...Biasanya aku akan celur dulu megi tu dua tiga kali and tos baru aku makan sebab nak buang lilin tu tapi tak tawla dapat buang habis ke idok..huhu


3) SATE
pehh pehh
Sate pon menumpulkan otak?? pehh ni tak tahan nie..dah la boleh koma kalaw tak makan sate sehari.. Haa jangan risau dengar baca dulu.. Bila kita makan sate kita juga makan karbon daripada arang bakar sate tuhh.. Arang tu leh menyebabkan kanser dan sel sel otak tidak berkembang and membuat kita susah berkonsentrasi.. Sate nie ada karsinogen (penyebab kanser) sebab tu lah peniaga sate nie letak timun sebab timun ada anti-Karsinogen.. haa pandai kan penjual sate? kita nie biologi pon sangkut..hukss.. Jadi timun tu makan jangan dok baling kat kucing jer.. kucing makan timun ker? huhu kalaw ang cakap penjual sate kedekut bagi timun dua helai jer ang beli la timun dua puluh biji and lahap sepuahnya lepas melahap sate..


4) MEROKOK 
wordless rabu
Tengok tu gambar otak tu..lagi mau merokok? macho hape merokok..kalaw pakai brylcreem MASIH TERPACAK tu macho la..huhu.. taw tak bangsa Yahudi tak merokok walaupon rokok berasal dari Yahudi sebab depa taw kalaw merokok akan membuat anda dan keturunan menjadi kurang pandai dan lembab. sebenarnya aku nak cakap bodoh tapi tak sopan. Humm sedangkan bangsa Yahudi genius, kaya dan berjaya dalam hidup depa.

DUNHILL = Dunia Umpama Neraka Hidup Ibarat Layang Layang




5) KOPI

Jangan minum kopi secara berlebihan.. Pakar mensarankan minum kopi maximun hanya tiga cawan itupon cawan yang berukuran kecil...Mai secawann! hehe



6) PEMBUNGKUS MAKANAN 






Pembungkus makanan merupakan sebahagian dari makanan yang sehari-hari kita makan. Certain people anggap pembungkus makanan just pembungkus makanan.Actually depends on bahan pembungkus tu jugak.. Kita kena pandai tengokla pembungkus yang ada fungsi kesihatan, pengawetan, penyeragaman dan maklumat pemakanan yang betui..Pembungkus yang bersentuhan terus dengan makanan tak bagus sebab kita tak tahu tahap kebersihan pembungkus tu.. Contoh yang bagus adalah daun pisang sebab daun pisang ni bahan semulajadi komfem-komfem selamat..Sila berikan tepukan gemuruh kepada nasik lemak warisan tok nyang kita. :)






7) TIDAK SARAPAN
Ramai yang wat tak endah je pasal bekfas.. Selalunya brunch (breakfast+lunch) je kan korang tambah-tambah musim cuti skulah.. Kalaw kita tak makan apa-apa waktu pagi akan menyebabkan turunnya kadar gula dalam darah. Seterusnya, kemasukan nutrition dalam otak kurang dan akhirnya jadilah kemunduran otak.. Sebab tu sapa tak bekfas longlai jer dalam kelas.. Walaupun lecturer yang mengajar seksi macam Beyonce dia tetap mengantuk..huhu.. Bahaya oww tak bekfas sebab kita boleh pitam. Paling malas nak bekfas makan biskut merry cicah air sejuk pon okay.. Nama lain bagi bekfas adalah sahur :)


8) MAKAN BERLEBIHAN
boypren sapa la nie :P
Terlalu banyak makan akan  mengeraskan pembuluh otak yang akan menurunkan kekuatan mental.. Jadi makanlah dalam kadar yang normal..Amalkan makan apabila lapar berhenti sebelum kenyang.. Jangan amalkan mentekedarah walaupun kenyang dan berhenti setelah semputt..haaaa~~semputt~~~ (cakap macam sepah raja lawak)




9) KURANG TIDUR
Time tidur la kita nak wet dream merehatkan otak. Kalaw tidur tak cukup sel-sel otak akan mati kepenatan. Tapi jangan nak over tidur pulak nanti akan menyebabkan kita menjadi malas dan mandom.. Tidur 6-8 jam sehari agar segar bugar.. Ni tak, dah la kat universiti tak tido sebab tengok cerita korea lapan puluh epidod siapkan assignment.. Bila balik cuti sem pulak balas dendam tido sampai koma dan bangun hanya pabila esoknya nak kembali ke universiti semula.. Tak balance arr camtu..


10) KURANG BERFIKIR
umm nom nom nom!!
Berfikir adalah cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurang berfikir akan membuat otak menyusut dan akhirnya tidak berfungsi secara maksima.. Rajin membaca, mendengar musik dan bermain permainan seperti catur, sudoku dan rubix cube akan membuat otak anda terbiasa berfikir secara aktif dan kreatif. Jangan asik pikir macam mana nak ponteng kuliah jer..huhu..




11) MINUM MINUMAN BERALKOHOL
Antara kesan minuman keras ialah memperlahankan fungsi sistem saraf pusat dan mengubah persepsi, emosi, pergerakan, penglihatan, dan pendengaran seseorang..Ada banyak lagi kesan fizikal dan mental tapi malas lah nak cerita sebab kalaw citer leh wat novel kot..Kalaw anda orang Islam ingat je arak tu HAROMMM!!


12) TERLALU LAMA MENGGUNAKAN TELEFON
Kalaw dah bergayut memang la angau habeh sampaikan lupa yang tengah iron shawl baru habis terbakor.. aku la tuh..wakaka.. Akibat kalaw terlalu lama gayut nie akan memberi kesan kepada perkembangan otak disebabkan gelombang elektromagnetik dari henpon kite.. Baik skype jer ye dak? kihkihkih


13) ONANI
Jangan onani pada bulan posa nanti batal tahu..tapi dengar lagu awan onano tak pe :)
Okay..babai~

p/s :Semua info ni aku jumpa merata and aku olah ikut ayat akula supaya korang senang paham..aku lupa copy link sumber-sumber tu..



Thanks for reading. Kindly drop your comments below ya. Really appreciate your thoughts. Cheers!

24 comments:

HAJAR AZMAN :| said...

Xlme ag msuk blaja smula, mi sgera jd kwn baik laaa-,-

Unknown said...

nice info dude.. thanks.. (^_^)

DaYaH JeLitA said...

@hajar : ahaha..taw tak pe..
@luvy : welcome :)

tia @ Ini Kisah Tia said...

sempoilah entri . takleh tahan tang baling timun kat kucing . hahaaa . lepas tu beli timun doploh bijik , dan lahap sorang2 .. kahkahkahhhhh :)

NoYB said...

dulu mse time bLjr....mee magi tu la jd kwn baik...aduyai...bahaya betuL...

FaKArePa!n said...

macam 70 pratus je saya buat.. keh3

sYafIk-wAy said...

entry yang paling menarik sy baca hari ini .

DaYaH JeLitA said...

@syafik : thanks :)
@fakarepa!n : huih? jangan amalkan selalu naa?
@noyb : tukar la benda lain jdi kawan baik..hehe
@tia : huhuhuhu

AdinLala said...

Ehhh betul laa, sebjik mcm cikgu Adin ajar dulu.. Hehe

Nak terbang naik beskal mini ?? Hehe..
JOM terbang ke ENTRI TERBARU AdinLaLa !
1.You Jump I Jump? Euuw geli :)
2.Jage Kau Jerawat! Nahas kau!

faizulkhairi said...

berguna info ni...pergh..tgk satay trus prut keroncong.....=)

Atiqah Wadiah said...

nice entry syg..tanx 4 d info..tp tang sate tuh x bley thn la..hehe ^.^

Yuyu Zulaikha said...

semua di atas yuyu tak buat, tapi yuyu kurang berfikir T_T

Laila Majid said...

ade suku info dah tawu dan lagi separuh tak tawu.haha.thanks for the info :)

aamalinaazman said...

waaa
satay!
huk3..
tapi entri ni bes!
tanx =)

ViSiTmE@FaTiN CoRnEr said...

aaarrgghhh...knp mesti sate??

nywy, nice info..thanks..

Dhiya Fariza said...

Informative! Well done hehe :)

Daddylicious said...

yang terakhir tu macam salah tempat jer....:)

Diana @ BKKC said...

11 ke bawah tu..tak kot..eh..memang tak!! tapi satu ke 10 tuh..memeang pernah buat..kadang2 buat...

Luqman said...

menarik2..bnyk yg aku x tau..haha

Khuzrin Kamarudin said...

Penulisan kamu stylo ar... hahhaa.. memecah dominasi lelaki yang suka tulis macam ni... heee.. terpikat-pikat..

Onani menumpulkan otak? kena bagi tau pengunjung tandas tegar ni.. hahhaa...

DaYaH JeLitA said...

@khuzrin : haa kena bgtaw..x elok tu..huhu
@luqaz : now dah taw an? hehe
@diana : bagus kalaw x penah wat no 11..hehe
@bigdaddy: ehh tak salah aih..betul ape..hehe
@yuyu : awww yuyu komen...pehh makacah..sonotnyeww...kihkihkih

Annyss said...

thanks for sharing..:) nak share kat my blog boleh ke?

DaYaH JeLitA said...

@annyss : boleh..share la :)

Anonymous said...

Bab o tu u padam boleh.hehe