Assalamualaikum dan Salam 1Blogger :)
Aku just nak berkongsi pendapat harap korang tak marah naa?
Yelah aku ni blogger baru kang ada yang kata aku ni memandai..hukhukhuk
Aku perasan kan ramai blogger buat disable right click..memang tak salah nak buat tu boleh tapi jangan la sampai ayat yang korang guna macam nie:
 |
v
v
v
v
v
v
|
 |
| amboi-amboi~ |
 |
| daripada nak follow lansung tak jadi camneh |
 |
| aku nak lepuk ko jugak bleh? |
 |
| =.= |
Aku nampak macam tak sopan ada yang nampak cam kurang ajar pon ada... aku sendiri pon mula-mula semangat jer nak singgah blog tu bila right click ada yang kuar
"hoihh nak copy eaa.. tampar kang"
tak ke rasa cam nak tampar orang tu balik.grr.
Mostly macam takut sangat orang nak copy dorang punyer entry or gambar..kalaw gambar tu letak la watermark.. kalaw nak buat jugak disable right click jaga la bahasa tu jangan sampai readers meluat or rasa tak senang....
Aku penah jumpa kat blog sape ntah tekan je right click kuar
"coz I was born this way" okay reaksi aku masa tu >> (-,-)"
hurmm ni contoh kat bawah nie adalah yang dikira boleh diterima la sebab tak menyakitkan hati ataw menimbulkan rasa tak senang kepada readers..
 |
| okay yang nie klako..haha ^^ |
 |
| ni comel jew ^^ |
 |
| yang nie comel |
Tapi bagi aku still tak digalakkan...bagi aku tak payah la buat bukan ape nanti menyusahkan readers yang nak masuk new tab..sebenarnya ramai tak tau yang boleh [hold Ctrl + click] untuk open new tab..
Contohnya korang link kan ape-ape link dalam entry macam contest ker tutorial ke iklan churp-churp ke kan jadi macam susah.. camner nak cakap eak? korang pon tahu kan masalah bila blog tu disable right click and korang pulak tak tahu yang kita boleh [hold Ctrl + click] untuk open new tab..
Paling bermasalah apabila aku nak copy html code dalam tutorial yang korang buat..hurmm ada cara lain tak untuk copy code? aku pun tak tahu laa tapi aku tahu caranya ada..huhu..nak open new tab aku tahula..
Sebenarnya kalaw korang buat tu untuk prevent copycat tak kan berkesan sebab ada cara lain dorang boleh guna untuk copy..contohnya gambar, boleh je dorang nak printscreen..sebaiknya letakla watermark kat gambar..
Kalaw entry korang bagus orang nak copy and share biar jelah korang jugak yang untung dapat backlink and dapat penghargaan..sesetengah blogger copy untuk share bukan untuk buat macam karya sendiri..kalaw ada jugak yang memang dasar suka copycat kita bakor je dia..hehehe
Kalaw korang rasa ahh peduli ape aku nak wat jugak...aku sarankan buat yang macam kat bawah nie baru molek.. ^^
Lastly yang terbaik pada pandangan mata aku
|
|
|
V
Dulu aku penah buat jugak tapi aku dah buang sebab rasa macam tak perlu jerk...huhuhu..apa yang aku tulis ni kalaw nak ikot, ikotlah lagi aku suka..kalaw tak mau pon tak pe sebab tu blog korang suka hati korang la kann? hehe~
errr jap.. yang macam nie camner eak?huhuhuhuhu -,-
|
V
 |
| peace yaww...babai~ |
Thanks for reading.
Kindly drop your comments below ya. Really appreciate your thoughts. Cheers!